AMSTELVEEN KAN BETER Checklist Handhaving
Op basis van de
�Handhavingswijzer� van de Nationale
Ombudsman en van het �Verslag Ronde tafel bijeenkomst 25 maart 2010
"Handhaving door gemeenten" heb ik onderstaande �Checklist
Handhaving� opgesteld ten behoeve van mensen die zich bij de Nationale
Ombudsman beklagen over gebrekkige handhaving door een gemeente of andere
overheid. De Checklist is hieronder ingevuld met antwoorden die betrekking hebben op mijn klacht over het niet-handhaven van het scooterverbod in het Amstelveense Stadshart (een voetgangersgebied). De gemeente Amstelveen wordt hierna �de gemeente� of �Amstelveen� genoemd. De onderbouwing van mijn grieven is te vinden in het volledige dossier dat thans in bezit van de Nationale Ombudsman is.
Deze �Checklist Handhaving� kan worden toegepast bij alle klachten over
ontbrekende kennis, verkeerde toepassing of gebrekkige handhaving van
regels, van simpele gevallen als dakkapellen die ten onrechte worden toe-
of afgewezen tot ernstige nalatigheid bij de bewaking van de openbare
orde, etc.
V : Vervult de gemeente haar plicht tot handhaving en respecteert zij het
recht van de burger daarop?
A : Nee. Wethouder Herbert Raat (VVD, handhaving, jeugdzaken en financi�n)
zei in een interview-met-foto (�repliek�) op de voorpagina van het
Amstelveens Nieuwsblad van 25 januari 2012: �Wonen aan het Stadshart is
hartstikke leuk, maar .. er komen jonge mensen met fietsen, skates en
scooters, [..] Als we Van Waning zijn zin geven [handhaving van het
scooterverbod, rvw], dan hebben we geen mankracht voor echte problemen,
dus we gaan echt niet mensen in uniform op het stadsplein zetten.� De
wethouder repte met geen woord over het bestaande verbod om scooters
buiten de aangewezen plekken te parkeren. Een overheid geen geld of geen
zin heeft om regels te handhaven, moet die niet instellen en openbaar
maken. Het overal parkeren van - en dus ook het rijden met - scooters in
het voetgangersgebied is trouwens eenvoudiger en goedkoper te ontmoedigen
dan nu (niet) gebeurt. Het verbod om scooters buiten de door de gemeente
aangegeven plaatsen te parkeren, hoeft daarvoor in de A.P.V. eindelijk
eens goed geregeld te worden door gebruik te maken van het verkeersbord
E3. Fout geparkeerde scooters kunnen dan gewoon op kenteken worden
bekeurd. Deze simpele methode is effici�nter �n effectiever � en dus
goedkoper � dan het steeds maar blijven waarschuwen en vriendelijke
blijven verzoeken om de scooters alsjeblieft ergens te plaatsen waar dat
w�l is toegestaan en waar zij geen hinder, gevaar en overlast veroorzaken.
V : Is de gemeente transparant in haar regelgeving en handhavingsbeleid?
A : Nee. Amstelveen heeft in de afgelopen jaren veel geld en moeite
besteed aan het op- en vaststellen van het scooterverbod en aan het
telkens weer bekendmaken daarvan d.m.v. folders, stuurhangers, posters,
plakkaten, stickers en mededelingen en advertenties in de plaatselijke
kranten. Er is echter geen aandacht geschonken aan de handhaafbaarheid van
dat verbod. Het besluit om het scooterverbod toch maar niet te handhaven,
is niet bekendgemaakt, laat staan gemotiveerd. Het scooterverbod is
tandeloos gebleven en wordt dus door velen straal genegeerd. Alleen mensen
die zich principieel aan regels houden of die niet weten dat het verbod
niet wordt gehandhaafd, respecteren het scooterverbod in het
voetgangersgebied.
V : Neemt de gemeente haar eigen regels en wettelijke verplichtingen
serieus?
A : Nee. Amstelveen laat burgers �wegkomen� met stelselmatige
overtredingen van het scooterverbod in het woon- en winkelcentrum
Stadshart. De gemeente heeft ruim een half jaar lang borden op het
Stadsplein geplaatst met de �Waarschuwing� dat verkeerd geparkeerde
scooters etc. zouden worden bekeurd en weggesleept. Dit is echter nooit
gebeurd. Scooters werden brutaalweg n��st die borden geplaatst.
Scooteraars en motorfietsers worden in het voetgangersgebied nooit
bekeurd. Zij rijden en parkeren waar zij maar willen, het liefst �n de
winkelingangen.
V : Komt de gemeente
daadwerkelijk in actie als de regels worden overtreden?
A : Nee. Handhavers van de politie en van de gemeente treden niet op tegen
overtredingen van het scooterverbod. Toen ik aan vier politieagenten
vertelde dat scooters verboden waren in het Stadshart, vroegen zij mij
waar dat dan stond. Ik heb hun toen gewezen op de borden met
�Stadshartregels�.. Gemeentelijke handhavers verklaren al jarenlang dat
zij niets kunnen doen tegen het foutparkeren van scooters en dat zij
rijdende scooters niet kunnen aanhouden omdat die te snel gaan. V : Treedt de gemeente stelselmatig, zorgvuldig en objectief op?
A : Nee. Handhavers
van de gemeente en van de politie treden niet tegen scooteraars op als die
in het Stadshart rijden en hun voertuigen buiten de daartoe aangewezen
plekken parkeren. Er worden geen bekeuringen uitgedeeld en er worden �
ondanks alle �waarschuwingen� - geen fout geparkeerde scooters verwijderd.
Rijdende en geparkeerde auto�s krijgen in het Stadshart wel een bekeuring,
terwijl die meestal minder overlast, hinder en gevaar opleveren en de
lucht ook minder vervuilen. Gemeentelijke handhavers verklaren desgevraagd
dat zij geen �handhaafpunten� hebben aan de hand waarvan zij de regels
kunnen handhaven. Een slap handhavingsbeleid bevordert schending van de
regels. Een consequent en duidelijk handhavingsbeleid bevordert
daarentegen nalevinggedrag van burgers en komt zodoende het algemeen
belang ten goede.
V : Zijn de huidige regels
in de praktijk handhaafbaar?
A : Nee. Bij alle
toegangen tot het voetgangersgebied hebben vanaf het begin blauwe borden
gestaan die aangeven dat het Stadshart een voetgangersgebied is,
�Fietsen uitgezonderd�.
Amstelveen heeft altijd
ten onrechte gemeend dat ook snorfietsen moeten worden toegelaten in
voetgangersgebieden waarin fietsen is toegestaan. Toen de grote toename
van (snor)scooters ging leiden tot onaanvaardbare hinder, overlast en
gevaar, heeft de gemeente onderborden toegevoegd waarop stond �Dus niet
brommen en scooteren.� Snorscooters werden dus nog steeds toegelaten.
Toen ook dit onhoudbaar
werd, heeft Amstelveen in 2010 haar A.P.V. zodanig gewijzigd dat ook
snorscooters voortaan verboden zouden zijn in het voetgangersgebied. Er
kwamen nieuwe borden met de vage teksten als �Samen veilig op het
Stadsplein. Hoe doen we dat?� Daarop stond dat wandelaars �altijd
welkom� waren en verder o.a.: �U mag niet op het plein komen met brom-,
snorfietsen en scooters.� Geen woord over parkeren.. Deze borden
maakten weinig indruk op de merendeels jeugdige (snor)scooteraars.
Handhavers van politie en gemeenten konden hier echter niet tegen
optreden, omdat het geen formele verkeersregels was. �Wij hebben geen
handhaafpunten,� verklaarden gemeentelijke handhavers desgevraagd.
Politieagenten verklaarden dat zij niet achter die snelle scooters gingen
aanrijden en dat zij fout geparkeerde scooters niet konden bekeuren omdat
er geen verkeersbord met een parkeerverbod was.
Ruim een jaar geleden
kwamen er w��r nieuwe borden bij de toegangen tot het voetgangersgebied
van het Amstelveense Stadshart. Daar stonden nu �Stadspleinregels�
op, waarvan de eerste luidde: �Scooters, brommers en snorfietsen zijn
verboden.� Ook dit verbod blijkt niet daadwerkelijk te kunnen worden
gehandhaafd. Of men w�l dat domweg niet..
Wethouder Herbert Raat
(VVD) zei in een interview-met-foto op de voorpagina van het Amstelveens
Nieuwsblad van 25-01-2012. �Het kost de Amstelveense belastingbetaler
een hoop geld. Ik heb daar paal en perk aan gesteld en duidelijk gemaakt
waarvoor we staan en waarvoor niet.�
Gemeentesecretaris mr.
R.J.T. Schurink schrijft op 16 februari 2012 dat Amstelveen bij handhaving
de nadruk legt op veiligheid en niet op overlast, zoals door scooters etc.
in voetgangersgebieden.
De gemeentesecretaris
schreef ook:
Dit is een misvatting,
zoals blijkt uit een brief van 08-03-2012 van de helpdesk van het
Landelijk Parket Team Verkeer van het Openbaar Ministerie, waarin o.a.
staat:
Capaciteit en
achterstanden in de handhaving zijn voor de gemeente een probleem. Het
programmatisch en structureel handhaven helpt echter juist om de
beschikbare capaciteit beter in te zetten. Het opstellen van handhaafbare
regels is hiervoor een eerste vereiste.
V : Worden regels die in
de praktijk niet handhaafbaar blijken te zijn, gewijzigd?
A : Nee. In de afgelopen
jaren zijn telkens nieuwe borden met gewijzigde teksten geplaatst, maar de
daarop aangegeven regels worden nog steeds niet gehandhaafd omdat zij nog
steeds niet handhaafbaar zijn en omdat de gemeente kennelijk heeft
besloten om scooters etc. te gedogen in voetgangersgebieden. V : Heeft de gemeente een duidelijk handhavingsbeleid?
A : Nee. De gemeente roept nu vele jaren allerlei dingen over de �aanpak�
en het �terugdringen� van scooteroverlast, maar de handhaving blijft
gebrekkig en incidenteel. Er ontbreekt een handhavingsbeleid waarin
duidelijk is vastgelegd wat wel en niet wordt gehandhaafd en waardoor
burgers (scooteraars, bewoners en bezoekers) weten waar zij aan toe zijn.
In gedragsregels kunnen afwegingen en handelingen van de gemeente worden
vastgelegd, waarbij natuurlijk prioriteiten moeten worden gesteld.
V : Bevordert de gemeente
naleving van haar eigen regels?
A : Nee, althans niet
effectief en merkbaar. Burgemeester en wethouder verklaren in de
plaatselijke kranten dat het �menens� is en er is veel geld besteed aan
advertenties, drukwerk en telkens nieuwe borden. Als de daarop vermelde
regels niet worden gehandhaafd, is het allemaal verloren moeite en
weggegooid geld. Be�nvloeding van het gedrag van de burgers lukt alleen
als die overtuigd zijn van de zin van de regels en als de handhaving ervan
duidelijk en consequent plaatsvindt.
V : Rechtvaardigt de
gemeente haar (gebrek aan) beleid?
A : Ja. De gemeente
besteedt wel veel aandacht en inspanning aan de rechtvaardiging van haar
gebrekkige handhaving zonder echter toe te willen geven dat zij
overtredingen bewust gedoogt. Zie de brieven van wethouder Raat,
gemeentesecretaris Schurink en het interview met de wethouder in het
Amstelveens Nieuwsblad.
V : Gelden de gemeentelijke regels voor iedereen?
A : Nee. Het scooterverbod geldt feitelijk alleen voor burgers die
uit principe regels respecteren of die niet weten dat het scooterverbod om
onduidelijke redenen niet wordt gehandhaafd.
V :
Is de gemeente duidelijk omtrent de keuzen die zij maakt?
A : Nee. Amstelveen geeft al jarenlang niet alleen tegenstrijdige maar
zelfs verkeerde signalen. De gemeente zegt het ��n en doet het ander. Dit
geldt van hoog tot laag, van burgemeester en wethouders tot de ambtenaren
en handhavers. Zo heeft de gemeente jarenlang verkondigd dat snorfietsen
wel m�esten worden toegelaten in voetgangersgebieden waarin fietsen is
toegestaan. Dit is een hardnekkig misverstand. De gemeente mag
(moet, eigenlijk) wel degelijk snorscooters verbieden en fietsen toestaan.
V : Heeft de gemeente voldoende kennis van de wettelijke regels en hun
handhavingsmogelijkheden en past zij die toe?
A : Nee, kennelijk niet.
Amstelveen probeert al vele jaren het wiel uit te vinden, zonder de
bestaande wetgeving en handhavingmogelijkheden te bestuderen en te
benutten. De gemeenten maakt zodoende geen gebruik van de eenvoudige,
praktische, kostenbesparende en effectieve mogelijkheden om in bepaalde
gebied een scooterverbod in te stellen en te handhaven.
V : Neemt de gemeente een voorbeeld aan andere gemeenten die soortgelijke
situaties wel goed aanpakken?
A : Nee. In veel andere gemeenten bestaat een duidelijke regelgeving en
handhaving m.b.t. scooters etc. in voetgangers- en winkelgebieden.
Amstelveen zou die goede voorbeelden kunnen navolgen.
V : Heeft de gemeente belanghebbenden betrokken bij haar beslissing om de
vastgestelde regels n�et te handhaven?
A : Nee.
V : Heeft de gemeente haar kennelijke beslissing om overtredingen te
gedogen, bekendgemaakt en gemotiveerd?
A : Nee. Amstelveen geeft
blijk van �handhavingschroom�. De gemeente is terughoudend als het
gaat om handhaving van regels tegen overlast, snelheidsovertredingen in
woonwijken, straatvervuiling en vandalisme. Zij wordt liever aardig
gevonden dan streng en rechtvaardig. De gemeente geeft de voorkeur aan
onduidelijke borden met regels die niet te handhaven zijn, zoals �Skaters
houden rekening met iedereen.� Handhaving geldt kennelijk als een
onwenselijke inperking van de vrijheid van burgers om te doen en te laten
wat zij willen. V : Houdt de gemeente voldoende rekening met de belangen die door
de regels worden beschermd?
A : Nee. Het gedogen van
overtredingen van duidelijke regels is onrechtvaardig tegenover de mensen
wier belangen door die regels worden beschermd. Het is ook oneerlijk
tegenover mensen die zich uit principe w�l aan de regels willen houden.
V : Hebben overtredingen
alleen particuliere belangen geschaad of ook het algemeen belang?
A : Beide. Zowel
particulier belang als het algemeen belang zijn gebaat bij
rechtszekerheid, bij een omgeving waarin noodzakelijke regels worden
gerespecteerd en bij de afwezigheid van hinder, geluidsoverlast,
luchtvervuiling en het asociale gedrag dat vaak gepaard gaat met
scootergebruik.
V : Heeft de gemeente
verwachtingen gewekt m.b.t. de handhaving van de regels?
A : Ja. Zowel bij bewoners
van het Stadshart als bij de bezoekers van het winkelcentrum en van de
culturele voorzieningen is door aanpassingen van de APV en d.m.v. allerlei
publicaties en drukwerken de verwachting gewekt dat scooters en alle
daarbij behorende narigheid niet zouden worden toegelaten in het
Stadshart.
V : Bestaat er een pakkans
bij overtreding van de regels?
A : Nee. Overtredingen
vinden plaats omdat niemand kennelijk bang is om te worden bekeurd.
Zelfs �ls er (bij uitzondering) handhavers van de politie en/of van de
gemeente zichtbaar aanwezig zijn, worden er toch geen bekeuringen
uitgedeeld aan scooteraars die in het voetgangersgebied rijden en hun
voertuigen overal buiten de aangewezen plekken neerzetten.
V : Werkt de gemeente
proactief?
A : Nee. Amstelveen loopt
steeds achter de feiten aan. De meeste gemeenten hebben inmiddels
een helder handhavingsbeleid m.b.t. scooters etc. ontwikkeld. Amstelveen
��n van de weinige gemeenten waar die voertuigen worden gedoogd in het
voetgangersgebied.
V : Is de gemeente
transparant over het traject dat wordt doorlopen en het tijdpad dat is
gemoeid met handhaving?
A : Nee. De gemeente heeft
er jaren over gedaan om het scooterverbod in het Stadshart te formuleren.
Het is echter niet bekend of en wanneer dat verbod met verkeersbord E3
handhaafbaar zal worden gemaakt en dus (eindelijk) daadwerkelijk zal
worden gehandhaafd.
V : Toont de gemeente zich
betrokken bij de problematiek?
Nee. Het lijkt ze niet te
interesseren. Misschien komt dat omdat het gemeentehuis aan een rustig
meer gelegen is, ver weg van het drukke stadscentrum. Suggesties m.b.t.
verbetering van de situatie zijn stelselmatig genegeerd en klachten over
gebrekkige handhaving worden afgewimpeld. De betrokken wethouder
complimenteert de klager met zijn betrokkenheid maar maakt hem in
hetzelfde interview publiekelijk belachelijk en zelfs verdacht.
V : Zijn politieke
belangen en machtsverhoudingen van invloed op de regelgeving en de
handhaving?
A : Ja. De VVD propageert
bij monde van wethouder Herbert Raat een soort vrijheid-blijheid van jonge
mensen op een �hartstikke leuk� Stadsplein. Raat is wethouder geworden
door zich als VVD-raadslid te profileren als voorstander van forse
handhaving en bestrijder van overlast. Nu hij wethouder is, wil Herbert
Raat kennelijk niet meer als �scootervijandig� bekend staan en gaat hij op
de populistische toer. In �de stad die wij willen� moet begrip en ruimte
zijn voor de levendigheid die scooters met zich meebrengen, zegt hij nu.
Wie niet van herrie houdt, moet maar in de polder gaan wonen. Zoals
oud-topambtenaar mr. Roel Bekker zegt in zijn boek �Marathonlopers rond
het Binnenhof�: �Het gaat ze om electoraal gewin, het aankondigen van
heldendaden. Imago telt meer dan inhoud.�
In verband met de
toenemende hinder, geluidsoverlast, luchtvervuiling en gevaar door
scooters pleiten verschillende partijen � uitgezonderd de VVD - in
Amsterdam juist voor een strenger handhavingsbeleid m.b.t. scooters met
name in parken en voetgangersgebieden.
De VVD heeft duidelijk
moeite met de keuze tussen de plicht tot handhaving en de wens om
politieke prioriteiten te laten prevaleren. De politieke agenda en
belangen van met name de VVD lijkt een knelpunt te zijn bij het
handhavingsbeleid m.b.t. scooters etc. Het feitelijke (niet-offici�le)
gedogen leidt tot onvoorspelbaarheid, rechtsonzekerheid en willekeur.
V : Zijn politieke
belangen van invloed op de objectiviteit van regelgeving en handhaving?
A : Ja. Als normale,
bestaande regels opeens bewust n�et worden gehandhaafd, dan zijn daarbij
het belang van rechtszekerheid, van nakoming van gewekte verwachtingen en
van voorspelbaar en verantwoordelijk bestuur terzijde geschoven.
V : Is er in de gemeente
sprake van een zodanig dualisme dat de gemeenteraad het college kritisch
beoordeelt?
A : Nee. Dorpse
onderonserigheid maakt het kritisch beoordelen van � laat staan het
krachtig oppositie tegen � het door de VVD gedomineerde college
onaantrekkelijk. Als een belanghebbende en betrokken burger publiekelijk
en zonder wederhoor door een wethouder wordt afgemaakt in een plaatselijke
krant, vindt kennelijk niemand van de raadsleden dat dat hoogst
onbehoorlijk is en vraagt niemand van hen hoe het nu eigenlijk zit.
V : Maakt de gemeente een
goede afweging tussen eenzijdig levendigheid en anderzijds handhaving,
leefbaarheid, rechtszekerheid en veiligheid?
A : Nee. Zie de teksten,
foto�s en films (met veel geluid!) op de website
www.amstelveenkanbeter.nl
V : Leidt het gedogen van
overtredingen vanwege onvoldoende handhavingscapaciteit bij de gemeenten
tot problemen?
A : Ja. Er is sprake van
geluidshinder, luchtvervuiling en gevaar voor bezoekers en spelende
kinderen door roekeloos rijgedrag van jeugdige scooteraars. In een
omgeving waar regels niet worden gehandhaafd, ontstaat een atmosfeer van
maling en rechteloosheid.
V : Is de gemeente
voldoende duidelijk over wat (juridisch) wel en niet kan?
A : Nee, want de gemeente kent zelf niet de wettelijke regels noch de
mogelijkheden tot handhaving daarvan.
V : Heeft de gemeente
geprobeerd om escalatie van het conflict te voorkomen?
A : Nee. De gang naar de
Nationale Ombudsman betekent een escalatie van iets wat begon als een
simpel verzoek om bestaande regels te handhaven. Deze escalatie was niet
nodig was geweest als de gemeente klachten van burgers en hun suggesties
ter verbetering van de situatie serieus had genomen en informeel met hen
had overlegd over oplossingen van het probleem. Gemeentebestuur,
raadsleden en ambtenaren van Amstelveen moeten leren luisteren naar wat de
burger nu eigenlijk wil. Dat is iets anders dan de formele 'hoorplicht'
die in de juridische procedures geldt.
V : Heeft de gemeente
ervaren in praktische samenwerking met burgers?
A : Nee. Gesprekken met de
burgemeester, wethouders, raadsleden, hoorzittingen, wijkschouwen,
inspraakavonden en bijeenkomsten van wijkplatforms en �Praat met de Raad�
hebben weinig zin, omdat er niet werkelijk wordt geluisterd en/of omdat er
niets gebeurt met de suggesties en klachten van burgers. Bestuurders,
raadsleden en gemeenteambtenaren praten tijdens zulke gelegenheden het
liefst met elkaar en zij nemen ook alleen elkaar serieus als het gaat om
beleid, regels en handhaving. Zij moeten beter
luisteren naar de burgers en meer begrip moeten krijgen voor hun situatie,
belangen en visie. Zij zouden ook meer samen met burger moeten nadenken
over de beste aanpak.
V : Weet de gemeente wat
er in de wijken speelt en toont zij daarvoor voldoende belangstelling?
A : Nee.
Gemeenteambtenaren
moeten meer �de straat op gaan� en zich laten informeren door bewoners en
bezoekers. Een jaarlijkse �schouw� onder aanvoering van de
burgemeester-met-ketting en met zorgvuldig geselecteerde leden van lokale
instanties en organisaties (steeds dezelfden) levert geen nieuwe kennis en
inzichten op. De ambtenaren van de gemeente zijn vriendelijk zolang
burgers maar geen kritiek en klachten hebben.
V : Toont de gemeente over
voldoende lokale kennis te beschikken om bepaalde situaties, problemen en
mogelijkheden te kunnen beoordelen?
A : Nee.
V : Verschaft de gemeente
desgevraagd voldoende en juiste informatie?
A : Nee. Zowel wethouder
Herbert Raat als gemeentesecretaris mr. R.J.T. Schurink gaven bewust
verkeerde informatie over de handhaving van het scooterverbod in het
Stadshart. Vrijwel geen van de - door hen herhaaldelijk genoemde - 200
bekeuringen in 2011 was wegens het overtreden van het scooterverbod in het
Stadshart. Wethouder Herbert Raat zei in een interview in het Amstelveens
Stadsblad van 25 januari 2012 dat jonge mensen met hun skateboards en
scooters juist bijdragen aan de levendigheid van het �hartstikke leuke�
Stadshart. (Op de borden met �Stadspleinregels� staat dat scooters etc.
verboden zijn en dat skateboarders �rekening houden met iedereen� (ook
zo�n niet-handhaafbare regel). Herbert Raat suggereerde in het artikel dat
wij uit de polder kwamen en daarom niet bestand waren tegen stadse herrie.
Wij zijn echter echte stedelingen. Voordat wij ruim 15 jaar geleden naar
Amstelveen verhuisden, woonden wij in Amsterdam-Oud-West en wij weten dus
van wanten. Gemeenten mogen niet liegen. V : Kiest de gemeente
voor de meest effici�nte en (kosten)effectieve manieren van handhaving?
A : Nee. De meeste
gemeenten hanteren het verkeersbord E3 om een parkeerverbod voor
bromfietsen (inclusief (snor)scooters) en fietsen in voetgangersgebieden
te handhaven. Met een �onderbord� kan daarbij een uitzondering worden
gemaakt voor fietsers, zodat die dan wel overal mogen worden neergezet.
Dit offici�le verbod op grond van APV en Verkeerswet is eenvoudig en
effectief te handhaven door fout geplaatste scooters etc. op kenteken te
bekeuren. V : Maakt de gemeente misbruik van het feit dat zij over meer haar
macht, invloed en mogelijkheden beschikt dan burgers?
A : Ja. Amstelveen is kennelijk van mening dat zij per definitie gelijk heeft en dat een gewone burger vooral niet moet denken dat hij iets te zeggen heeft over de wijze waarop de gemeente bestaande regels (niet) handhaaft, overtredingen gedoogt en zodoende een onwenselijke situatie laat bestaan. Wethouder Herbert Raat heeft op mijn klacht bij de Nationale Ombudsman gereageerd met een publieke afstraffing in de vorm van een �repliek� in een interview-met-foto op de voorpagina van het Amstelveens Nieuwsblad 25-01-2012. Als de pers gaat optreden als woordvoerder van een bestuurder in plaats van hem of haar kritisch te volgen, te bevragen en te beoordelen, dan is de burger vrijwel machteloos. �Dat is niet de stad die
wij willen,� verklaarde wethouder Herbert Raat (VVD) in dat
artikel. Hij vertelde dat ik uit de polder kwam, niet van spelende
kinderen hield, ooit zelfs de Raad voor de Journalistiek had ingeschakeld
en dat de lezers via Google konden zien dat ik overal een mening over had.
Zo gaat een gemeente niet om met een betrokken burger en het is in ieder
geval geen correcte manier van klachtbehandeling. Gemeentesecretaris
Schurink heeft mijn klacht met bewust verkeerde informatie afgewimpeld.
Foto-selectie t.b.v. klacht bij Nationale Ombudsman Foto's 'Stadshart Scootervrij' Foto's 'Voetpad langs Openbare Bibliotheek scootervrij' |