AMSTELVEEN KAN BETER
Gebrekkige kennis van wet- en
regelgeving,
zelfs van die van de eigen gemeente
Bestuurders en ambtenaren blijken slecht op de hoogte van de
beperkingen en mogelijkheden van de verschillende
verkeersborden. De routering en bewegwijzering voor fietsers
en bromfietsers/scooters/snorfietsen zijn ronduit
onduidelijk, verwarrend en onpraktisch. Als bewoners moeten
wij voortdurend in discussie met jongelui die niet weten dat
er op het Stadsplein niet geskateboard mag worden in verband
met de hinder en geluidsoverlast.
Tijdens een
vergadering van de raadscommissie ABM beweerde het hoofd van
de afdeling Veiligheid desgevraagd dat bromfietsen, scooters
en snorfietsen niet zijn toegestaan op het Stadsplein en dat
dit verbod strikt wordt gehandhaafd. Dit is domweg niet
waar. Snorfietsen zijn nog steeds toegestaan in het
voetgangersgebied(!) en het verbod om daar met scooters en
bromfietsen te rijden wordt in Amstelveen nauwelijks
gehandhaafd, dit in tegenstelling tot de meeste andere
gemeenten. Scooters, bromfietsen en snorfietsen zijn met
name in voetgangersgebieden allemaal even hinderlijk, zij
maken allemaal vervelende herrie en zij vervuilen de lucht
allemaal met hun kleine motoren die hun brandstof (meestal
met mengsmering) in onaanvaardbare mate. Overal waar men om
goede redenen geen scooters en bromfietsen wenst, moeten
natuurlijk ook geen snorfietsen worden toegelaten. In de
Volkskrant van 9 december 2008 stond een artikel over het
boek dat oud-leden van de lokale partij Leefbaar Utrecht
hebben geschreven ('Leefbaren doen een boekje open', VK
9/12/2008).
Daarin stond o.a. het volgende:
"Zij ging besturen. Zo veranderde Leefbaar Utrecht, menen
veel betrokkenen, geleidelijk in een 'gewone' partij,
waarvan de wethouders liever zouden luisteren naar
ambtenaren dan naar burgers."
Kennelijk is dit
een universeel probleem. Als betrokken bewoner van
Amstelveen kan je bellen, praten, brieven schrijven,
hand-tekeningen verzamelen, bijeenkomsten van wijkplatforms
en raadscommissies etc. bijwonen en inspreken zo veel als je
maar wilt (en kunt volhouden), maar het leidt allemaal
nergens toe. Als de ambtenaren iets niet willen, dan gebeurt
het gewoon niet. Welwillende belangstelling van
burgermeester, wethouder(s) en raadsleden
is strelend-prettig, maar levert geen tastbare resultaten
op.
In de afgelopen jaren waarin wij als bewoners van
het Stadsplein 'actie voerden' tegen de gebrekkige
handhaving van het verbod van scooters etc. en tegen
overmatige herrie van evenementen, hebben wij helemaal niets
bereikt:
-
Scooters, brommers en snorfietsen scheuren nog even hard
en luid als voorheen over het Stadsplein;
-
In de kranten lezen wij over een stadspleinregisseur,
maar die wil kennelijk niets met bewoners te maken
hebben;
-
De vriesmachine die moet zorgen dat er ijs ligt op die
gezellige ijsbaan is op geen enkele manier akoestisch
afgeschermd, zodat het gegier en gedreun van dat enorme
apparaat dag en nacht op het Stadsplein ('de
Amstelveense Echoput') weerklinkt. De stank en
giftigheid van de uitlaatgassen en fijnstof die zo'n
zware dieselmotor uitstoot, hebben in Amstelveen de
status van een onvermijdelijk natuurverschijnsel.
-
Er is per wijk nog steeds geen aanspreekpunt en
-telefoonnummer voor klachten, wensen, suggesties en
idee�n van bewoners. Klachten etc. worden ook niet
centraal geregistreerd. Iedereen die nu de gemeente belt
om te zeggen dat die vriesmachine wel erg veel herrie
maakt, krijgt dus te horen dat hij/zij de eerste en de
enige is die daarover heeft geklaagd. En de volgende
ook. Enzovoort.
Amstelveen Kan Beter. |